EQT acquires Saxo Payments Banking Circle

EQT acquires Saxo Payments Banking Circle

It’s been a pleasure to invest early in SaxoPayment. A truly game-changing company in Fintech.  Now it’s acquired by EQT.

“We are proud of Saxo Payments Banking Circle’s development and growth. As investor and incubator, we have supported the company with our core competencies in foreign exchange as well as developing and managing global fintech solutions. It is not an easy task to build fintech solutions that create value and are long-term sustainable, but the company has done what few succeed in. We see EQT as the ideal partner for the next part of the journey and we are confident that Saxo Payments Banking Circle will thrive and continue its impressive growth trajectory. We look forward to continuing a close collaboration with the company and EQT, leveraging our technology and market access”, says Kim Fournais, founder and CEO of Saxo Bank.

Read EQT acquires Saxo Payments Banking Circle for further details.

Mobile Indistrial Robots moving on

Mobile Industrial Robots moving on

MiR was sold in April 2018 at an amazing multiple (22x 2017 revenue). It has been great great ride for just under 3 years.

I’ve joined as a Chairman and investor in August of 2015. In 2015 we did around 700 K Euro in revenue. 3 years later, the company was sold to Terradyne for +220 M USD

Read Mooreland Partners Advises Teradyne on Acquisition of Mobile Industrial Robots for up to $272 Million for further details.

Guld og grønne skove – og så alligevel ikke

 

Personlige beretninger om en helt simpel investering, der blev til store tab – og om den lange, seje kamp for at vinde det tabte tilbage

 

I 2008 investerede jeg nogle penge i JIHMO – på anbefaling fra Jyske Bank og Jyske Invest, hvis fine prospekt lovede guld og grønne skove med fornuftigt afkast på en meget lille risiko. Det passede mig fint og lød ganske lovende.

Eneste problem: Det stod kun med meget småt bagpå prospektet, at investeringen måske slet ikke var så sikker endda. Slet ikke når en verdensomspændende finanskrise meldte sin ankomst ganske kort tid efter og ekstremt hurtigt slog bunden ud af papiret, der viste sig at være gearet op til 25 gange. På ingen tid kostede det 80% af JIHMO’s værdi!

 

Pengene væk og alle midler tabt?

Det var umiddelbart den eneste konklusion, der var på det hele.

Og ingen kunne vel gardere sig mod den store, verdensomspændende finanskrise, der dukkede op næsten som en tyv i natten.

 

Ikke desto mindre sad jeg med en lille tvivl om, hvorvidt Jyske Invest havde udarbejdet et seriøst prospekt – og leveret en ærlig rådgivning om hele JIHMO?

Havde der trods alt været en kalkuleret risiko ved investeringen, som man bare ikke havde gjort tydeligt nok opmærksom på?

 

En aften sad jeg og kiggede på Dagbladet Børsens online investeringsforum, hvor jeg bl.a. chattede med Peter Wagner – en dansk IT-mand, der havde boet i mange år i USA. Det viste sig, at han også havde investeret i JIHMO og sad med præcis den samme frustration som mig.

Vi var også enige om, at rådgivningen fra Jyske Invest havde været noget mangelfuld, og det var velgørende at møde en anden, der havde samme oplevelse om JIHMO-forløbet.

Næste tanke var nærliggende: Måske vi skulle udnytte, at vi nu var to, der sammen kunne kigge lidt nærmere på forløbet – og på, om rådgivningen endda havde været så mangelfuld, at vi kunne kræve en eller anden form for erstatning.

 

The rest is history…

Som de siger ovre hos Peter i USA. For vi besluttede os for at teame op og undersøge de juridiske muligheder for at gå i clinch med Jyske Invest for eventuelt at kapre nogle af vores tabte midler tilbage.

Vi bestemte os for at gå efter noget presseopmærksomhed om vores situation. Vi etablerede en hjemmeside. Vi talte med advokater. Og vi etablerede i sidste ende en hel investorforening med hundredevis af andre, der dukkede frem, fordi de i pressen havde læst om vores oplevelser og vores projekt. De ville gerne være med, og mange af dem havde tabt summer, som for dem var mange og sårbare penge i form af pensionsopsparinger og andet, der bare skulle være blevet til lidt flere penge med investeringen i det ”sikre” JIHMO-papir.

 

Otte år og et fælles sagsanlæg senere…

Kan vi se tilbage på et MEGET langt og lærerigt forløb fra vores respektive investeringer i JIHMO over finanskrisen til det gryende fællesskab omkring et sagsanlæg til den endelige afgørelse og forlig med Jyske Bank, der gav alle investorer 80% af deres tab tilbage.

Imellem disse punkter er der en masse interessante mellemregninger, man kan lære meget af, bl.a. omkring gruppesøgsmål, hvor dette var et af de første af sin slags i Danmark. Om styrken ved at gå sammen og kæmpe kampen, selvom modstanderen synes stærk og mægtig. Om at trodse samme modstanders enorme stædighed. Om at bruge pressen som en aktiv medspiller, der gerne vil fortælle historier, når en gruppe føler dårligt rådgivet og uretfærdigt behandlet af en kæmpe (bank)aktør, der burde vide bedre…

 

Frustrerende og fascinerende, lærerigt og læseværdig

Alle disse konklusioner og interessante mellemregninger har Peter og jeg nu samlet i en lille udgivelse, der ikke er en fuldstændig gennemgang af JIHMO-forløbet, hvor alle involverede parter og sider i sagen er interviewet og kommer til orde. Det er tværtimod vores respektive, personlige beretninger om forløbet. Om vores læring om styrken ved fællesskab, om tålmodighed, om juridiske spidsfindigheder og om at sejre til sidst.

Undervejs har det været både frustrerende og fascinerende at være en del af dette store maskineri, men omvendt har det været det hele værd, når vores lille samarbejde blev til en stor fælles sag, der sikrede så mange almindelige danskere en fair udgang på JIHMO, hvor de fik en stor del af deres ellers tabte investeringer igen.

I vores udgivelse ”Guld og grønne skove – De tabte millioner og vandt dem tilbage igen” har vi suppleret interviews med både Peter og undertegnede med faktabokse om JIHMO, forløbet, juraen og alt det andet. Samtidig er interviewet med advokat Martin Christian Kruhl, der repræsenterer vores juridiske samarbejdspartner i forløbet, meget interessant og lærerig læsning, der giver indsigt i nogle meget intense, langstrakte og hårde forhandlinger. Det er et meget læseværdigt bidrag til ”Guld og grønne skove”, der har undertitlen ”Personlige beretninger om JIHMO-sagen, der ændrede det juridiske landskab i Danmark”.

 

Har du lyst til at læse mere om (og lære mere af) JIHMO-sagen, kan du sende mig en mail på tfr@tpcmanagment.dk. Så sender jeg dig et eksemplar af vores udgivelse, der koster 100 kroner + forsendelse.

Evt. kan du bestille bogen online på http://www.jyskeinvesthedge.net/

TV2 News – Torben Frigaard, Mobile Industrial Robots

On 30th of March 2017, Danish Prime Minister, Lars Løkke Rasmussen, paid a visit to Washington, D.C. to meet U.S. President Donald Trump.

At the same time, I’ve paid a visit to Mobile Industrial Robots headquarter in Odense, Denmark – one of the companies that watched Danish Prime Minister’s visit very closely.

As a chairman of Mobile Industrial Robots, I gave a short interview on a national TV2 News channel.

 

Please watch the video here (in Danish).

Converzion henter millioner

Converzion har altid haft mindre fokus på rapporter, snak og rådgivning og tilgengæld mere fokus på praktisk hjælp, konkrete resultater og mere kapital.

Via en samarbejdsaftale med det visionære offentlige tiltag Invest in Odense har Converzion over de seneste 9 måneder hjulpet tre vækstende virksomheder med at skaffe grundlag for og adgang til vækstkapital – og resultaterne er i hus!

Et mindre tocifret millionbeløb i ny vækstkapital sikrer ikke kun ny beskæftigelse, adgang til nye markeder og kraftige vækstrater for de tre virksomheder men er med til at understrege, at selv mindre virksomheder kan med det rette set up tiltrække investorer

De tre virksomheder Trivision, Sensohive og OnRobot har over 9 måneder fået praktisk hjælp fra Converzion.
Mindre snak og mere handling har været omdrejningspunktet. Der har skulle skabes resultater, åbnes nye markeder, findes nye salgskanaler, sikres samarbejdspartnere samtidig med at der har skulle arbejdes med salg og marketing, produktudvikling, HR og administrative funktioner – Alt sammen mens man i samarbejde med Converzion arbejdede med at sikre kapital.

Læs mere på Converzion.com

Umbraco-as-a-Service: changing the way we approach web solutions

At the heart (and the start) of Umbraco is “U”.
Umbraco powers over 400,000 websites in 169 countries worldwide. It records over 10,000 monthly installs and is backed by an active community following of over 180,000 craftspeople globally. It is the friendly Content Management System that will act as a vehicle for your creativity. In efforts to further free its users from the monotonous administrative tasks that come with the territory of web solutions, Umbraco has launched its biggest game changer yet, Umbraco-as-a-Service. UaaS takes the solid foundation of the Umbraco core and skyrockets it to a new level, changing the way we approach web solutions.

 

Founded in Denmark in 2002, Umbraco was created as a content management system that aimed to make it easier for people to build great digital experiences, only limited by their creativity and curiosity. Somewhat reflecting the culture of “simplicity in design” from its Danish roots, Umbraco was a reaction to some of the technical complexities and over-engineering that came with the boom in web-shops and CMS solutions in the early 2000s. Unlike other CMSs it hoped to return technology to its position as an “enabler” rather than a “prescriber”. With people at the centre of its inception, Umbraco began as and continues to be an open-source product – that is, free to download, accessible and editable source code and constantly improved with submissions by its users. The community forum, Our Umbraco, records [# of new posts per month] proving that users are truly invested in the success of the product.

 

Umbraco is not only strongly supported by this active (and hugely enthusiastic!) community, but by a rock-solid commercial organization. It provides professional support subscriptions, add-on products, video tutorial content to over 3,5000 subscribers, certification training in 8 countries worldwide, which as a result boasts over 200 certified webshop partners. The product can be used in its free, open-source format with the additional option of professional tools, support plans or the fully-managed UaaS subscription as required. If the raw Umbraco CMS is the enabler then think of UaaS as a virtual member of your team. It will change the way developers and webshops build web solutions. Two years in the making, UaaS was born from the Umbraco belief in, and commitment to, its talented craftspeople. Developers spend between 8-12% of their time on things that can be automated. That’s a lot of uninspiring, non-billable hours that UaaS picks up to free developers from the tasks of installing, upgrading and deploying. Welcome to the smarter and more productive way to build websites. It is the unique combination of UaaS’s primary features; an unshakeable, secure Azure infrastructure, automatic updates, smart deployments and efficient baselining capabilities with the existing strength and ingenuity of the Umbraco contributing community that sets it apart from other products.  Running the same version of Umbraco that users download, UaaS allows the dynamite-duo of freedom from administrative tasks with freedom to create, improve and enhance. Since launching in September the rate of sign-up suggests this freedom is highly sought-after. In the first two months over 1700 UaaS users are running almost 1000 projects, including global client Carlsberg Group who are blazing the trail with a multi-site content delivery platform powered by UaaS. Also Red Bull, NFL and COOP are some of the delighted users of Umbraco.